کیا بلاگ- موسیقی ایرانی

این وبلاگ با هدف نشر موسیقی ایرانی ( و به طور خاص موسیقی سنتی) تهیه شده است. برای رعایت حقوق معنوی هنرمندان محترم سعی شده است تک آهنگ ها بارگذاری شود. چنانچه افرادی اعم از شخصیت حقیقی و حقوقی که اثری از آنها برای استفاده عموم در این وبلاگ انتشار یافته است به انتشار آثار خود تمایل ندارند لطفا نظر خود را از طریق ایمیل برای مدیر وبلاگ ارسال تا نسبت به حذف اثر مورد نظر اقدام شود. امید است این وبلاگ قدمی کوچک در رشد و نمو موسیقی ایرانی برداشته باشد. قابل ذکر است وبلاگ هیچ گونه فعالیت انتفاعی ندارد.

يك دم بي تو
ساعت ۳:٤٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٤ آبان ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

ز دستم بر نمي‌خيزد كه يك دم بي تو بنشينم

بجز رويت نمي‌خواهم كه روي هيچ كس بينم

من اول روز دانستم كه با شيرين درافتادم

كه چون فرهاد بايد شست دست از جان شيرينم

حبيب‌الله بديعي در سال 1312 در سواد كوه بدنيا آمد.او از خردسالي به موسيقي علاقه مند شد وبه كلاس درس يكي از شاگردان استاد صبا رفت و سه دوره رديف هاي صبا را فرا گرفت. پس از آن چند سالي نيز در محضر استاد صبا به شاگردي نشست .استاد بديعي در تك نوازي و بداهه پردازي شخصا صاحب سبك بود.‌او در نوازندگي ويولون استحكام و ظرافت را يك جا باهم جمع كرده بود.بديعي آهنگ هاي بسياري نيز براي خوانندگان مختلف ساخت كه بين اقشار مختلف مردم شهرت و محبوبيت بسيار پيدا كرد.ايشان از سال1328هجري شمسي تكنوازي را در برنامه هاي راديويي آغاز كرد اما همكاري خود را با راديو بطور رسمي از سال 1331هجري شمسي آغاز كرد. استاد بديعي علاوه بر نوازندگي سازتنها از سال 1337هجري شمسي در اركستر گلها مشغول كارشد و دركنارآن مسئوليت اداره موسيقي را بعهده داشت. ازاستاد بديعي بيش از 200آهنگ باقيست كه نخستين آنها با نام «ماه كنعان» دردستگاه ماهور اجرا شد. استاد حبيب الله بديعي نوازنده كم نظير و موسيقي دان برجسته سوادکوهي در  27 مهرماه سال 1371دارفاني را وداع گفت.مزار استاد بديعي در امام زاده طاهر كرج است ؛ جايي كه آرامگاه شاعران ، نويسندگان  و هنرمندان بزرگي است ؛چون احمد شاملو ، هوشنگ گلشيري ، غلامحسين بنان ، گل نراقي، عبدالعلي وزيري ، حسين قوامي،احمد عبادي ،علي اصغربهاري ، حسن كامكار، مرتضي حنانه ، اميرناصرافتتاح و...

توجه: پس ا ز ظاهر شدن صفحه جديد فايل مورد نظر را دانلود نماييد 

 

آواز ابوعطا با صدای افتخاری و تکنوازی حبيب‌الله بديعي


 
چشم مست
ساعت ۱۱:٤٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٢ آبان ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

دو چشم مست ميگونت ببرد آرام هشياران

دو خواب آلوده بربودند عقل از دست بيداران

نصيحتگوي را از من بگو اي خواجه دم دركش

چو سيل از سر گذشت آن را چه مي‌ترساني از باران

گر آن ساقي كه مستان راست هشياران بديدندي

ز توبه توبه كردندي چو من بر دست خماران

گرم با صالحان بي دوست فردا در بهشت آرند

همان بهتر كه در دوزخ برندم با گنهكاران

چه بويست اين كه عقل از من ببرد و صبر و هشياري

ندانم باغ فردوسست يا بازار عطاران

تو با اين مردم كوته نظر در چاه كنعاني

به مصر آ تا پديد آيند يوسف را خريداران

الا اي باد شبگيري بگوي آن ماه مجلس را

تو آزادي و خلقي در غم رويت گرفتاران

گر آن عيار شهرآشوب روزي حال من پرسد

بگو خوابش نمي‌گيرد به شب از دست عياران

گرت باري گرر باشد نگه با جانب ما كن

نپندارم كه بد باشد جزاي خوب كرداران

كسان گويند چون سعدي جفا ديدي تحمل كن

رها كن تا بميرم بر سر كوي وفاداران

  

علي رستميان يكي از خوانندگان هنرمند اصفهاني است كه به سال 1328 در خطه هنر پرور اصفهان ديده به جهان گشود ، وي از كودكي از صداي خوبي برخوردار بود و براي خود و اهالي منزل بيشتر وقت ها مي خواند كه مورد تشويق آنان قرار مي گرفت ، علي رستميان در سال 1346 نزد استاد فقيد تاج اصفهاني رفت و رديف هاي آواز ايراني را مي آموزد و پس از شركت در مسابقات اردوي رامسر مقام اول را به دست آورد ، در سال 1360 در مركز حفظ و اشاعه موسيقي سنتي ايران نزد زنده ياد محمود كريمي رفت و مدت يكسال از محضر آن استاد فقيد كسب معلومات موسيقي مي كند و از سال 1362 الي 1366 در كلاس آقاي محمد رضا شجريان يكدوره رديف و مركب خواني را آموخت و در ضمن نزد استاد حسن كسايي سبك آواز اصفهان را فرا گرفت و در ارديبهشت سال 1368 در كلاس آقاي حسين عليزاده سلفژ و تئوري موسيقي و همچنين تلفيق شعر و موسيقي را كه آقاي هوشنگ ابتهاج " سايه " تدريس مي نمود كسب فيض كرد . وي در سال 1365 قطعه آوازي را در " ابو عطا " به مناسبت بزرگداشت مرحوم غلامحسين بنان بر پا شده بود همراه با سنتور آقاي فرامرز پايور اجرا كرد و همين برنامه موجب شد تا استاد پايور همراه با گروه هنرمندان بزرگي چون : اصغر بهاري ، جليل شهناز ، محمد موسوي ، محمد اسماعيلي نوار معروف " چهار باغ " را از وي ضبط كه در دسترس عموم قرار داده شد . همكاري اين هنرمندان سرشناس و بزرگ با وي ارزش هنري رستميان را تثبيت كرد .

دومين كار رستميان نوار كاست " مويه " است كه آهنگ آن قديمي است و از ساخته هاي مرحوم محمود علي امير جاهد مي باشد كه تنظيم آن از آقاي فرامرز پايور مي باشد و تكنواز آن جليل شهناز و محمد موسوي مي باشند . سومين كار وي " بامدادان " نام دارد در دستگاه " همايون " كه آهنگساز و سرپرست اركستر آقاي حسين فرهاد پور مي باشد و تكنوازان آن آقايان : هوشنگ ظريف و محمد موسوي مي باشند و چهارمين كار او " خزان عشق " نام دارد در " همايون " و " بيات اصفهان " كه آهنگ ها از مرحوم جواد بديع زاده و عبدالحسين برازنده مي باشد كه به ياد شادروان بديع زاده اجرا كرده . علي رستميان اولين كنسرت خود را در سال 1367 در تالار ( رودكي ) با گروه مركز حفظ و اشاعه موسيقي سنتي ايران وابسته به صدا و سيما اجرا و دومين كنسرت را به مناسبت بزرگداشت ميلاد پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد ( ص ) در تالار ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي به مدت 10 شب اجرا كرد . وي از سال 1366 در ارشاد اصفهان در كلاس آواز موسيقي سنتي تدريس مي كند .(بر گرفته از سايت ايران ملودي با اندكي تلخيص)

ترانه چشم مست را با صداي او بشنويد

توجه:پس از ظاهر شدن صفحه جهت اجرا بر روي كليد download مجددا كليك نماييد

 


 
گلشن آشنائی
ساعت ٤:٥۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

شد خزان گلشن آشنائی
بازم آتش به جان زد جدائی
عمر من ای گل طی شد بهر تو
وز تو ندیدم جز بد عهدی و بی وفایی
با تو وفا كردم تا به تنم جان بود
مهر و وفاداری با تو چه دارد سود
آفت خرمن مهر ووفایی
نوگل گلشن جورو جفائی
از دل سنگت...آه
دلم از غم خونین است
روش بختم این است
از جام غم مستم
دشمن میپرستم
تا هستم

نمی كنی ای گل یكدم یادم
كه همچو اشك از چشمت افتادم
گرچه ز محنت خوارم كردی
با غم و حسرت یارم كردی
مهر تو دارم باز
بكن ای گل با من
هرچه توانی ناز
كز عشقت میسوزم باز


ترانه  خزانآشنایی را با صداي سید جواد بدیع زاده بشنويد

توجه:پس از ظاهر شدن نرم افزار پخش جهت اجرا بر روي نام اهنگ مجددا كليك نماييد

 


 
نغمه خوان
ساعت ۳:۳٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٦ آبان ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

شد نغمه خوان مرغ سحر
چشمان من مانده به در
قلبم گواهی میدهد
که او نمی آید دگر
ای دل کجا رفته
چرا رفته
ز من راز خود نهفته
شب تا سحر یک دم
ز دست غم
دگر چشم من نخفته


تا نوای مرغ سحر برخیزد
جام صبرم ریزد
طاقت از جان من گریزد
به نامهء او گوهر افشانم
صد ره آنرا خوانم
درد و غم با دلم ستیزد
به آن امیدم که از در آید
به خنده لب بگشاید
تا شاید
عقده ها گشاید
روی مه بنماید
تا غمم سر آید


کاش گل من خنده زنان
آنکه بود مونس جان
آید و دل گردد شاد و بیتاب
روشنی بخشد بر من چو مهتاب
به آن امیدم که از در آید
به خنده لب بگشاید
تا شاید
عقده ها گشاید
روی مه بنماید
تا غمم سر آید

امين الله رشيدي در طلوع يكي از روزهاي ارديبهشت ماه 1304 شمسي در روستاي زيبا و مصفاي راوند كاشان از پدري كشاورز و مادر شاعرزاده و شاعر منش (دختر اديب بيضائي كاشاني)متولد شد.در چهار ماهگي او را به كاشان آوردند و تحصيلات ابتدائي و متو سطه را در آنجا به پايان رساند و بلافاصله پس از پايان تحصيل در يكي از دفاتر اسناد رسمي كاشان مشغول كار شد.او در ضمن تحصيل ، نقاشي قالي ايراني را نزد استادان آن زمان، آقايان:محمد دبير الصنايع و حسن نقشپور اراكي فرا گرفت و در زماني كوتاه تا مرحله ي طراحي و ابتكار پيش رفت و در حين نقاشي نيز با مقدمات نوازندگي تار نزد نقشپور نامبرده كه تار را در نهايت شيريني مي نواخت ،آشنا شد و در سال 1325 به تهران نقل مكان يافت. رشيدي با موسيقي به اصطلا ح كلا سيك (رديف آواز ايراني )از راه شنيدن صفحات قديم گرامافون و خوانندگان دهه 1320 راديو ايران آشنا گرديد و در اوائل ورود به تهران چند گاهي در كلاس هاي شبانه هنرستان موسيقي (تالار وحدت كنوني )اصول نت خواني را نزد آقاي موسي معروفي و يكي دو ماه نيز در كلاس موسيقي مسعود معارفي و تئوري آواز را نزد دكتر مهدي فروغ در هنرستان نامبرده آموخت و با يادگيري نت،تار را رها كرد و از آن پس نت آهنگ هايي را كه مي ساخت بدون استفاده از ساز بروي كاغذ مي آ ورد. در سال 1328 رشيدي از طريق استاد گرانقدر موسي معروفي به آقاي عليمحمد ميثاق ،رهبر يكي از اركسترهاي راديو ايران معرفي شد و از همان سال به عنوان خواننده وآهنگساز فعاليت خود را در راديو آغاز نمودو اولين بار ترانه (رنج جدايي)از ساخته هاي زنده ياد موسي معروفي را در مايه افشاري با اركسترنامبرده در راديو اجرا كرد و همزمان،مدتي نيز در برنامه هاي موسيقي ارتش (كه شب هاي جمعه ساعت هفت و نيم بعد از ظهر از راديو ايران پخش مي شد) در اركستر به سرپرستي هنرمند گرامي علي تجويدي مي خواند و در چند برنامه راديويي محمد بهارلو نيز شركت نمود.در سال 1336 شمسي با دختري از كاشان ازدواج نمود كه حاصل آن دو فرزند دختر و پسر (افسانه وصبا)است كه آنان نيز از ذوق موسيقي بهره يي بسزا دارند.در سال 1344 بنا به مقتضيات شغلي از راديو استعفا داد. رشيدي در مدت فعاليت در راديو ايران در حدود 100 آهنگ ساخت كه شعر بعضي از آن ها را نيز خود مي سرود (براي نمونه شعر ترانه ي دريا )اما بيشترين شعر آن آهنگ ها را شاعران گرانمايه ،آقايان :تورج نگهبان ،بيژن ترقي ،مهرداد اوستا ،فريدون مشيري ،رضا ثابتي ،نظام فاطمي،ابوالقاسم حالت ،نواب صفا،عبداله الفت ،پرويز وكيلي و غيره سروده اند و اكثرا به سيله اركسترهاي شماره ي 1و2 راديو ايران با نوازندگي و همكاري هنرمندان ارجمند آقايان : حبيب اله بديعي ،پرويز يا حقي،مهندس همايون خرم ،عباس شاپوري ،محمد مير نقيبي،انو شيروان روحاني ،ولي اله البرز،ياوري،حدادي و ديگر عزيزان و با نظارت و سرپرستي استادان :مشير هما يون شهردار و حسينعلي ملاح ضبط و پخش شده است. شيوه ي رشيدي در خوانندگي و آهنگسازي ،مرز ميان سنت و نوگرايي مي باشد و به قول خودش حد وسط را انتخاب كرده است او مي گويد : " اگراين ميانه روي و اعتدال در تمام امور دنيا جاري بود چهره ي جهان و زندگي خيلي زيباتر و مطبوع تر از آنچه تاكنون هست مي بود " .

ترانه  چشم براه را با صداي او بشنويد

توجه:پس از ظاهر شدن نرم افزار پخش جهت اجرا بر روي نام اهنگ مجددا كليك نماييد

 


 
غمگسار
ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ آبان ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

چه غریب ما ندی ای دل نه غمی نه غمگساری

نــه بــه ا نـتـظـــار یــاری ، نــه ز یـــار ا نـتــظــاری

غــم اگــر بــه کــوه گـویــم، بــگـریــزد و بــریــزد

کــه دگــر بــدیـن گــرا نـی نـتـوان کشیــد بــاری

سحرم کشیده خنجر که چرا شبت نکشته‌ ست

تــو بـکــش که تا نیفـتـد دگـرم بـه شـب گـذاری

نه چنان شکسـت پشتـم که دوبـاره سـر بـرآرم

منـم آن درخـت پیـری که نـداشـت بـرگ و بـاری

ترانه   غمگسار را با صداي همایون شجریان بشنويد

توجه:پس از ظاهر شدن نرم افزار پخش جهت اجرا بر روي نام اهنگ مجددا كليك نماييد